Svenska folket prioriterar badrum och kök

En marknadsundersökning nyligen kring svenskars benägenhet att renovera och bygga till sina villor och bostadsrätter är nära rekordnivåer, detta trots höjda amorteringskrav sedan ett par månader tillbaka. Det är alltså inte säkert att du som ägare av villan får tillbaka varje krona du har lagt ut, ändå är så många svenskar beredda att plöja ner hundratusentals kronor på såväl badrum och kök. Vad beror det på?

Under flera år har marknadsundersökningar visat att vi svenskar är beredda att betala mycket för vårt drömboende. Tittar vi sedan på statistik från husförsäljningar så kan vi också se att priserna för bostäder har skenat närmast monumentalt. Detta är en av anledningarna till att nya amorteringskrav nu har klubbats igenom och även sjösatts. På vissa ställen, framför allt i de riktiga storstäderna, har detta gett resultat – bostadspriserna går för första gången på många år neråt. Inte lika många har längre råd att ge sig in i dyra budgivningar kring hus.

Är alternativet då att köpa ett hus i stort behov av renovering? Svaret här är faktiskt varken ja eller nej, av någon anledning har marknadsundersökningar de senaste åren visat att vi svenskar är beredda att betala mycket pengar, oavsett om det är ett färdigt hus eller om det är ett hus med renoveringsbehov. Drömmen om det perfekta, personliga boendet är som sagt stark. Det betyder att vi är beredda att betala mycket för ett hus med bra läge, även om det kommer tillkomma både en och två miljoner i renoveringskostnader. Det tycks finnas en myt om att hus i dåligt skick skulle vara billiga, faktum är att det många gånger också borde vara så, men verkligheten ser annorlunda ut. Närmast förblindade av möjligheterna som uppstår är vi många gånger redo att lägga långt mer än vad huset verkligen är värt, för att sedan tvingas renovera allt.

En stor anledning till denna renoveringsboom vi har sett de senaste åren beror med all sannolikhet på ROT-avdraget som infördes under regeringen Reinfeldts första mandatperiod. Det här har blivit en veritabel succé som har lyft det gamla svenska folkhemmet till helt nya nivåer. Men mycket av statistiken är gammal. Vi skulle därför välkomna åtminstone en ny marknadsundersökning någon gång under sista halvåret 2016 för att se hur svenskars attityd till husköp och renovering av kök och badrum har förändrats.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
Website